wtorek, 8 marca 2011

Renault Espace F1 – dla rodziny?

Trudno jest wyobrazić sobie samochód mniej porywający niż Renault Espace z założenia służące jako rodzinny autobus. Pokłady ludzkiej wyobraźni są jednak niewyczerpane, tak więc temu Renault warto przyjrzeć się nieco dokładniej. Samochód zaprezentowany w 1995 roku stworzony został z okazji zbiegu dwóch wydarzeń – obchodów 10. rocznicy istnienia modelu Espace na rynku oraz obecności i sukcesów Renault w wyścigach F1. W ten sposób narodził się pomysł na zbudowanie samochodu F1 z nadwoziem modelu Espace. Do napędu posłużył silnik V10 o pojemności 3,5l i mocy 700 KM z jednomiejscowego bolidu Williams-Renault FW15C z 1993 roku. Inżynierowie Renault wykrzesali z tego silnika dodatkowe 100 KM, tak więc Espace dysponuje mocą 800 KM. Jednostka napędowa zamontowana została centralnie, a napęd przekazywany jest na koła tylne za pośrednictwem sekwencyjnej skrzyni biegów. Osiągi są powalające. Do pierwszych 100 km/h Espace przyspiesza w 2,8s, a 200 km/h osiąga już po zalediwe 6,9s. Prędkość maksymalna wynosi 312 km/h. Dzięki zastosowaniu karbonowo-ceramicznych hamulców Espace jest w stanie rozpędzić się od 0 do 270 km/h i następnie wyhamować do ponownego zatrzymania na odcinku mniejszym niż 600 m! Dużo zmian również w stylistyce nadwozia, które nie tylko zyskało odpowiednio dużo muskulatury, ale całe wykonane zostało z włókień węglowych, dzięki czemu samochód waży zaledwie 1300 kg. We wnętrzu znalazło się miejsce dla czterech foteli kubełkowych, tak więc rodzinny charakter został zachowany. Dziś samochód znajduje się w muzeum Renault.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz