środa, 2 marca 2011

Jak dorobić kluczyk do auta?

Zgubiony lub zatrzaśnięty kluczyk albo zepsuty zamek w drzwiach okazuje się we współczesnych autach problemem. Sprawdziliśmy, gdzie można bezpiecznie dorobić klucz i ile to kosztuje.

Coraz wymyślniejsze systemy kluczykowe stosowane we współczesnych autach mają na celu ułatwienie życia kierowcom i utrudnienie kradzieży samochodowym złodziejom. Prawda jest jednak taka, że kłopoty i duże wydatki czekają właścicieli takich aut w momencie zgubienia lub popsucia się kluczy czy pilotów!
Specjaliści zajmujący się dorabianiem i naprawą kluczy oraz zamków samochodowych oprócz umiejętności ślusarskich muszą być dziś coraz sprawniejszymi elektronikami, bowiem nowe klucze do aut coraz mniej mają wspólnego ze zwykłym metalowym grotem. Niektóre konstrukcje, tzw. zbliżeniowe, mają go tylko w celu awaryjnego otwarcia drzwi w sytuacji, kiedy zawiodą baterie lub elektronika.
Niestety, postęp techniczny spowodował, że dorobienie klucza w serwisie kluczykowym wiąże się ze znacznym wydatkiem. O ile wykonanie duplikatu zwykłego kluczyka z płaskim grotem bez zabezpieczeń w postaci transpondera do immobilisera kosztuje od 25 do 80 zł, o tyle w przypadku najnowszych rozwiązań naszpikowanych elektroniką trzeba zapłacić nawet ponad 1000 zł! Wynika to m.in. z coraz droższych mechanizmów kluczykowych oraz sporych inwestycji w urządzenia do ich programowania.
Większość współczesnych kluczy nie daje się już kopiować – prace wymagają wprowadzenia kodu nowego klucza do komputera samochodu. Na rynku można znaleźć warsztaty oferujące takie usługi w bardzo atrakcyjnych cenach, a pracujące na tanim sprzęcie chińskim. Przed korzystaniem z takich usług ostrzega nas jednak Jerzy Czeremaga, prezes Polskiego Stowarzyszenia Licencjonowanych Serwisów Kluczykowych. Dlaczego? Otóż może się zdarzyć się, że taki serwis nie tylko nie będzie potrafił dorobić nowego klucza, lecz także zepsuje oryginał!

 
Informacje zakodowane w kluczykach - Współczesne klucze to tak naprawdę małe komputery przechowujące wiele istotnych informacji, które niekiedy mogą być użyte przeciw nam. Na podstawie danych odczytanych z kluczyka ubezpieczyciel może nawet odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli zakodowane tam informacje nie potwierdzą naszych zeznań. Poza tym znajdują się tam, także dane identyfikacyjne i serwisowe, jak:
data pierwszej rejestracji auta;
VIN i kod fabrycznego koloru nadwozia;
termin kolejnego przeglądu;
poziom naładowania akumulatora;
a nawet przebieg pojazdu!

2 komentarze:

  1. Dobry artykuł. Sam mam Audi A4 z 2001 r. Kupiłem go we Francji i właściciel zgubił drugi kluczyk. Z ciekawości pojechałem do salonu Audi i zapytałem ile kosztuje dorobienie kluczyka. Okazuje się że nawet jeśli zgubię to nie ma problemu z dorobieniem. Przychodzę osobiście z dowodem rejestracyjnym, podaję VIN, płacę 500 zł i czekam na kluczyk.
    Zapraszam na mój blog:
    http://mojeaudia419tdi.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobry tekst. Dzięki. W pobliżu mojego zamieszkania działa Serwis Zamków http://serwis-zamkow.pl/. Znacie?

    OdpowiedzUsuń